Kattikoner och det här med pengar

Sjuuuukt svårt att få ett bra foto på guldfärgen, slängde upp en liten film på instagram där man kanske ser bättre. Så här blev iaf katten, är CultOfSallys katt som jag fick äran att sno till den här bilden.

Har funderat på att eventuellt börja ta på mig att göra beställningar i den här stilen på husdjurs porträtt.
Tar ju väldigt sällan på mig beställningar. Men lite sugen på att börja om jag får göra den här typen av beställningar.

Har varit en ivrig diskussion på min instagram i några dagar nu ang prissättning. Är intressant att läsa vad alla tycker. Hade en tanke i bakhuvudet om ungefär vilken prisnivå jag tänkte sikta på, så slängde ut frågan om vilka priser folk var villiga att betala. Fick alla möjliga förslag, varav merparten dock var väldigt låga. Vilket jag till viss del kan förstå, varför skulle man vilja betala massa pengar om man slipper.

Men samtidigt tycker jag inte det är rimligt att folk ska behöva arbeta för en timlön på bara några kronor, oavsett vad folk jobbar med. Jag förklarade varför jag inte kunde göra ett porträtt för tex 20 dollar(131kr), att det inte blir många kr över till mig efter att skatt och material osv är betalat och att jag måste ta mellan 700 kr och 1000 kr för att det ska vara värt för mig att göra en bild i a5 storlek. 
Men då blev det kommentarer åt andra hållet istället att det var för billigt. Så sjukt svårt att veta vart det är vettigt att lägga sig.
Jag vill ju ha ok betalt för det jag gör men samtidigt vill jag att folk ska ha råd att beställa något. Den där nivån där båda sidorna är nöjda är så sjukt svår att hitta och jag blir lite galen då jag tänker på det. Tycker ju själv det är självklart att även folk som sysslar med hantverk ska kunna ta vettigt betalt.

Vart ligger dina tankar kring såna här grejer?

 
Translation.
Soooo difficult to get a good photo of the gold color, did a short film on instagram where you might see the effect better . So here it is, the cat is CultOfSallys cat that I was honored to steal a photo of to do this portrait.

Have thought about possibly begin to take it upon myself to make comissioned orders in this style of pet portraits. I very rarely do commissions. But a little eager to start if I can do this kind of orders.
Have been an discussion on my instagram for a few days now about pricing. Is interesting to read what everyone thinks. Had a thought in the back of the head on about what price level I was going to aim for, so threw out the question of what prices people were willing to pay. Got all sorts of suggestions , most of which , however, was very low. Which I can partially understand , why would you want to pay lots of money if you do not have to.
But at the same time I do not think it is fair that people should have to work for an hourly wage of less than a dollar, regardless of what people are working with.

I explained why I could not do a portrait for example, $ 20, there will not be much left for me after tax and materials etc. are paid. That I have to take between 106usd and 152 usd for it to be worthwhile for me to make an image in a5 size. But then I got comments the other way around that it was too cheap.
So damn hard to know what price that makes sence.
I want to have ok paid for what I do but at the same time , I want people to be able to afford to order. That level where both sides are happy is so friggin hard to find and I get a little crazy when I think about it . Certainly think that also people who engage in crafts should be able to charge and get money for their hard work.

Where are your thoughts on these kinds of stuff ?

Kommentarer
Postat av: Johanna Skogh

Som jag sa på instagram: jag är lätt villig att betala mellan 1000-1500 för ett av dina awesome alster. Tror att det är viktigt att du står på dig och inte "säljer dig" för billigt. Jag kör Grynet igen om det är ok: Ta ingen skit!
Fortsätt vara fluffigt awesome vännen!

2014-04-23 @ 10:58:52
Postat av: CJ

Fantastiskt!

2014-04-23 @ 11:30:55
URL: http://cjs.blogg.se
Postat av: Ylva-Li Niggemann

Prissättning ÄR inte lätt.
Gemene man tror jag missar att som företagare så är det så många kostnader som drar. 50% skatt, 25% moms. Däröver materialkostnader förstås.
Skulle du ta 200kr för ett alster så har du snart en timmlön på några kronor.. vilket inte är acceptabelt. :)
Samtidigt förstår jag att 1000kr låter mycket i mångas öron. Men ärligt talat. Det är det INTE! Du har lagt din själ och din tid i dessa alster. Jag bara gissar att det inte går på en kvart att måla dem liksom.
Nä, ta hellre ett högt pris, så få beställer, dvs du har tid att lägga tid på arbetet, än ett lågt pris och många köper och du får hasta dig igenom..

2014-04-23 @ 12:27:09
URL: http://www.studioli.se/
Postat av: Churi Chan

It's so beautiful! Great work<3

2014-04-23 @ 13:09:55
URL: http://churichan.blogspot.com/
Postat av: ekochic.se

Så fint! =)

2014-04-23 @ 13:10:21
URL: http://ekochic.se/
Postat av: Andrea Femerstrand

1000 - 1500 kr e typ de minsta man kan begära tycker jag. En skiss borde kosta så mkt... De flesta tycks ha en så skev uppfattning om priser, och begriper inte hur mkt tid man faktiskt lägger ner på porträtt(För att inte tala om alla år av övning innan man blivit så pass bra), det är timmar av ens liv som man aldrig får tillbaka. Att få samma ersättning som motsvarar ett sk vanligt jobb är det minsta man kan begära.

Det du gör är tom så pass unikt, så de borde vara värt mkt mer imo.

Så ja skulle stå på mig. Andra alternativet är ju att du tecknar exakt vad du själv vill, när du vill. Sen säljer prints för en mkt billigare peng. Mindre blod svett och tårar och fler har då råd. Samtidigt så kan du generera lite passiv inkomst och sälja samma motiv fler ggr.

Så brukar jag tänka iaf.

Jag brukar ge ett ganska högt pris när folk frågar, och det skrämmer givetvis iväg de flesta. Men samtidigt så är det lättare att få tag på de mer seriösa kunderna också, som faktiskt förstår värdet.



2014-04-23 @ 14:49:05
URL: http://noukah.blogspot.com
Postat av: Annster

Så snyggt :)

2014-04-23 @ 16:37:18
URL: http://annster.se
Postat av: Judit-Karin

Det pris som folk är villiga att betala är rätt pris. Men det betyder inte det pris som alla är villiga att betala. Jag tycker att 700kr-1000kr är ett jättebra pris! Du är ju etablerad och efterfrågan är stor. Själviskt sätt skulle jag väll vilja ha billigare för att jag inte har så mycket pengar att lägga, men värdet på en bild sänks ju inte av en sån orsak.

2014-04-23 @ 19:01:50
URL: http://judit-karin.tumblr.comt
Postat av: becka

Testa att buda ut en tavla på tex Tradera, där borde du kunna få ett hummm om vad folk är villiga att betala....

2014-04-23 @ 21:43:12
Postat av: Lollo

Du är så duktig, etablerad och har en sån unik stil att du kan ta minst 1000-1500! Jag brukar kolla runt på typ etsy vad andra tar och det ligger runt de summorna av vad jag har sett :) Som andra har sagt, stå på dig och tro på din förmåga ^^

2014-04-24 @ 09:13:36
Postat av: ExklusivaMoi

Många har redan skrivit som gör att du inte ska skämmas över att ta bra och högt pris... dina alstrar är unika, välgjorda, full med tid+omtanke bakom dessa! Den mest vettigaste som har svarat på detta är en som verkligen själv vet vad det innebär och det är ANDREA FEMESTRAND *ger storfång med cred*...
Inte nog med det så ska du tänka på hur mycket kostnader du har lagt på Materialet!

Kostnaden gör också att det känns unikt och en viss känsla av att det man har betalt har inte "hela Sverige" råd med, typ som H&M... så det ska vara när det gäller sånt här! DU förtjänar att dina alstrar är unika och exklusiva... Om du ska göra som Andrea förslog så gör inte för många av varje heller =)... 200st av varje eller till och med 150! GLÖM inte att din varumärke förtjänar den unika exklusiviten som den är värd,Värna om den och ge inte vikar... KRAMEN DAMEN!

2014-04-24 @ 11:17:24
URL: http://exklusivamoi.blogg.se/
Postat av: Kaisa

Det är så jäkla svårt att ta betalt!

Jag tror det är bättre att lägga sig högre än vad man tänker sig. Det är lätt att undervärdera sig själv. Sedan är det alltid enklare att sänka priset än att höja, för då tappar man inte kunder.

Sedan kan ett högre pris vara bra för motivationen. Om man ska vara ärlig så kan beställningsjobb bli lite motiga att göra i längden - (om man är något som mig...) och då är det bra att man får lite lön för slitet.

2014-04-24 @ 12:48:54
URL: http://hejakaisa.se
Postat av: Anonym

Jag är själv egenföretagare och håller med de övriga, minst 1000-1500 ska du ta. Allt hänger på hur mkt du orkar/hinner måla på en dag. Tänk så här: börja med att bestäm dig för en rimlig månadslön, lägg till alla skatter, moms pensionsavgift mm, dela upp summan i timlön och hur många bilder du hinner på en dag. Vips så har du ditt pris/tavla. Visst finns det många som tror att tavlor är gratis men detta ska ju du leva på det är ingen välgörenhet!! Min erfarenhet att den stora massan betalar ad som krävs framförallt om du väljer att måla av husdjur och familjemedlemmar som betyder mkt för kunden. Dessutom är dina bilder av mkt hög kvalitet och mkt vackra och unika !!

2014-04-26 @ 20:08:59
Postat av: JonasO

Försök hitta ett pris där du känner dig nöjd.
Om du inte är nöjd med priset, gör inte jobbet.
Det är inte värt att ge bort sin tid.
Att göra en egen bild eller göra en bild efter andras önskemål bör också räknas in.
Kräver mer att göra det likt mm.

Söker du på nätet för att jämföra med andra, så är det nästan kört.
Det p.g.a. av det knappt är några i din klass. Du är grymt duktig.

2014-04-26 @ 23:59:29
URL: http://www.J-Olsson.nu
Postat av: Bella

Jag håller med dig och många här att sådant är så svårt. Idag är det många som inte värderar målade bilder lika högt som för bara 20 år sedan. Det är så lätt att ta ett foto istället, men det får inte samma själ och levnadslängd som en bild målad på duk eller kvalitetspapper (tex). Det är någonting man lägger ner timmar, dagar och veckor på. Jag målar själv en del porträtt, vilka jag har gett till folk i 25 års present eller andra stora dagar. I vissa fall känns det som om det inte uppskattas, det är ju "en gratis present"... I andra fall är det otroligt uppskattat och något som bemötts med lyckotårar. Om jag hade tagit betalt för de tavlor jag målat skulle jag nog sätta prislappen på 2000kr, minst, då de var målade på canvas, akryl och jag spenderat 5 månader med att få en tavla perfekt..Skulle säkert kunna sätta mer men är folk villiga att betala för någon utan namn? Samtidigt skulle jag aldrig ha tålamodet att måla professionellt.

Du som har ett mer känt namn, med bilder som är unika, extremt detaljrika, personliga och ibland med en smula humor skulle säkert kunna ta 2000 kr för dina enklaste målningar och över 10 000 för stora beställningar om något sådant skulle dyka upp. Det enda man egentligen kan göra tror jag är att börja medel-lågt och se hur intresset ser ut och därefter ta mer för beställningar och efter intresse. Lycka till!

2014-04-27 @ 12:16:41
URL: http://imsogoingfrench.blogg.se
Postat av: Anonym

Kan ju tillämpa solidarisk prissättning och ha ett lite billigare pris, ett normal-pris och ett dyrare pris för dom som har råd! Eller bara sätta upp ett spann där folk får ge vad dom har råd med inom det spannet. Tänker att folk vill betala så mycket dom kan :)

2014-04-30 @ 18:03:25
Postat av: Johanna

Va duktig du är! va fint du ritar! :)

2014-05-18 @ 13:36:21
URL: http://willsing.blogg.se
Postat av: Rebecka

Alltså den där katten du har målat av är ruskigt lik min Wilmakatt! Jättefint ritat :)

2014-05-21 @ 14:33:16
URL: http://artbymrj.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Svar på ofta förekommande frågor:
  • Jag tar tyvärr ej på mig uppdrag från privatpersoner i dagsläget
  • Har du frågor kring pennorna och var dom går att köpa finns info här »

Trackback
In English Please!
bloglovin
instagram.com/bokkei
RSS 2.0